Înapoi la prima pagină
    english version version française versão portuguesa

Asociatia e-LEE urmăreşte realizarea a trei obiective principale:

  • realizarea şi difuzarea gratuită, prin intermediul unui site Internet, a unor resurse multimedia pentru învăţământul din domeniul ingineriei electrice;
  • realizarea şi difuzarea, pe acelaşi site, a unei evaluări a câştigului pe care îl pot avea studenţii ce utilizează astfel de resurse, în funcţie de contextul pedagogic, economic şi social în care evoluează;
  • partajarea între membrii asociaţiei a metodelor şi mijloacelor informatice ce permit dezvoltarea unor noi resurse didactice, sau adaptare lor la un anumit context de învăţământ.

Resurse multimedia pentru învăţământul din domeniul ingineriei electrice

Ingineria electrică şi ingineria electromecanică sunt ramuri ale fizicii aplicate care tratează punerea în practică, în cadrul dispozitivelor create de om, a fenomenelor electrice şi magnetice. Aceste discipline acoperă domenii de aplicaţii ce fac obiectul unor dezvoltări importante în sectoare strategice de activitate ca electronica, sistemele de comunicaţii sau gestiunea energiei. Necesarul de forţă de muncă calificată în aceste domenii este foarte mare.

Ingineria electrică şi ingineria electromecanică sunt în consecinţă discipline dificil de predat şi de aprofundat. Ele solicită, din partea studenţilor, un nivel de abstractizare mult mai dezvoltat decât în alte domenii. În mecanică, noţiuni elementare ca poziţie, viteză, forţă (gravitaţională, centrifugă, de atracţie) sunt noţiuni intuitive, corespunzătoare unor experienţe trăite de fiecare şi pe care cadrul didactic le poate utiliza pentru introducerea conceptelor de bază. Pe de alta parte, nimeni nu a văzut o sarcină electrică, un curent sau un potenţial electric altfel decât prin efectele pe care acestea le produc. Aceeaşi observatie este valabilă şi pentru câmpurile electrice şi magnetice sau pentru flux.

Noile tehnologii ale informaţiei şi comunicării - TIC, pot în acest context să devină mijloace didactice preţioase. Dând posibilitatea studentilor să vizualizeze evoluţiile mărimilor fizice din cadrul dispozitivelor electrice, ele determină înţelegerea mai intuitivă a fenomenelor care se desfăşoară şi uşurează asimilarea modelelor matematice ce le descriu. Prin posibilitatea oferită de a manevra virtual aceste sisteme, ele facilitează înţelegerea lor de către studenţi. Aceasta se realizează, de asemenea, fără riscul defectării sau deteriorării echipamentelor, deseori costisitoare, şi fără riscul electrocutării.

Mulţumită unei finanţări europene (în cadrul acţiunii Socrates-Minerva), asociaţia dezvoltă resurse în domeniul a patru tematici:

  • circuite electrice: descrie şi ilustrează metodele de bază pentru scrierea şi rezolvarea ecuaţiilor circuitelor electrice (de la teoremele I şi a II-a ale lui Kirchhoff până la metodele vectoriale de rezolvare a circuitelor de c.a., trecând prin teoremele Thevenin-Norton şi superposiţie);
  • electronică de putere: descrie şi ilustrează principalele topologii şi metode de comandă ce permit conversia energiei electrice utilizând mijloacele electronicii de putere;
  • maşini electrice: descrierea şi ilustrarea modului de funcţionare, construcţie şi comandă a celor mai importante două maşini de c.a.: sincronă şi asincronă (construcţie, ecuaţii de funcţionare, funcţionare cu alimentare din reţea, comandă - U/f, vectorială, DTC);
  • energii regenerabile: descrierea tehnică şi ilustrarea filierei de producţie a energiei electrice pe baza surselor regenerabile, cum sunt filierele eoliană şi fotovoltaică.

Resursele sunt dezvoltate în întregime sau parţial în 4 limbi (engleză, franceză, portugheză şi română).

începutul paginii

Evaluare

Dezvoltarea unor mijloace multimedia aferente tematicilor ingineriei electrice şi electromecanice este un aspect al abordării. Punerea în practică a acestor mijloace şi integrarea lor în ansamblul practicii pedagogice, astfel încât aceste mijloace să aducă realmente o contribuţie formativă (în afara efectului motivant determinat de noutatea efemeră) este un alt aspect. Eficacitatea acestei integrări depinde esenţial de context:

•  Care este cadrul pedagogic general? O pedagogie "clasică", definită de cursuri magistrale şi de şedinţe dirijate de aplicaţii, sau o pedagogie "activă", caracterizată de învăţarea orientată pe problemă sau pe proiect?

•  Care sunt studenţii cărora ne adresăm? Care este dimensiunea promoţiilor cu care lucrăm? De ce mijloace umane (cantitativ şi calitativ) dispunem pentru încadrarea acestor activităţi? Avem de a face cu o structură omogenă a studenţilor, eventual rezultată în urma unei selecţii, sau cu un public de formaţiuni variate?

Studiile realizate de noi abordează maniera în care studenţii percep resursele didactice puse la dispoziţia lor. Primele rezultate arată că există diferenţe nete în funcţie de cât sunt studenţii de familiarizaţi cu noile tehnologii ale informaţiei şi comunicării. Atitudinea cadrului didactic (care, fie se mulţumeste să semnaleze existenţa mijloacelor multimedia, sau le integrează activ în dispozitivul său pedagogic), pare, din acest punct de vedere, determinant pentru a ajuta studenţii cu rezultate mai slabe, de a se apropia şi de a obţine maximul de beneficii din resursele multimedia puse la dispoziţia lor.

începutul paginii

Partajarea metodelor şi mijloacelor informatice

Dezvoltarea resurselor didactice on-line nu poate fi deci gândită decât "la comandă" (adaptată contextului pedagogic al studenţilor). Această dezvoltare poate dealtfel să se dovedească laborioasă şi costisitoare din punct de vedere al timpului. Punerea în comun a metodelor şi mijloacelor de dezvoltare, între care codurile sursă ale appleturilor Java realizate este, din punctul de vedere al asociaţiei, cel mai bun mijloc de valorificare a efortului depus. Asociaţia vizează, de asemenea, să coordoneze eforturile de dezvoltare şi să selecteze, prin intermediul comitetului ştiinţific, resursele dezvoltate de membrii asociaţiei, pe care le consideră utile a fi publicate pe site-ul său.

Această manieră de lucru, orientată atât asupra mijloacelor multimedia în sine, cât şi asupra integrării lor în dispozitivul pedagogic, constituie, cu siguranţă, elementul original al demersului nostru.

începutul paginii

Responsabil site: Damien Grenier | Realizare: Sophie Labrique
Responsabil versiunea română: Sergiu Ivanov
Acest site a beneficiat de sprijin financiar din partea Comunităţii Europene, în cadrul acţiunii Socrates - Minerva. Informaţiile conţinute în acest site nu angajează decât autorii. Comisia îşi declină orice responsabilitate ce ar putea decurge din utilizarea lui.